• Houd het leuk, maak plezier

Houd het leuk, maak plezier

Essentieel bij het slim inspelen op dit lerend vermogen is de sfeer. Houd het leuk, maak plezier. Hoe meer er 'moet', hoe slechter de resultaten. Ook van belang is consequent zijn, goed samenwerken als familie en professionals. Sommige leervormen kosten tijd, andere veel minder. Bij "foutloos leren" bijvoorbeeld is herhalen en inslijpen van belang, bij "emotieleren" helemaal niet. Slim inspelen op het lerend vermogen levert echter ook tijd op! Maar nog belangrijker, het maakt de omgang met de dementie voor iedereen makkelijker, inclusief de persoon met dementie zelf.

Een van de lastigste processen bij de bewuste omgang met leerprocessen is: wanneer ga ik daarmee aan de slag en wanneer niet. Op alle beperkingen leerprocessen loslaten is ondoenlijk en onwenselijk, zowel voor de persoon met dementie als diens begeleiders/ondersteuners.

Het lerend vermogen is er altijd. Het werkt in belangrijke mate 'automatisch'. Je kan het niet uitzetten! Juist daarom is het zo belangrijk dat begeleiders van mensen met dementie hier veel bewuster mee omgaan.